
Ціна на бензин може знизиться до 20 грн за літр
З початку місяця вартість «п'ятого» бензину впала вже на 5,6 грн/л. Практично на стільки ж - з 27,5 до 21,7 грн., впала вартість долара на міжбанку. Так що при курсі 21,5-21,7 грн/$, вартість бензину А-95 Євро та ДТ-Євро може опуститися навіть нижче психологічної позначки 20 грн, розповіли «Вістям» учасники ринку.
Як показав моніторинг, наприкінці минулого тижня роздрібний бензин сповільнив падіння. Зниження було помічено на АЗС "Лукойлу", " Роснефти і Shell (в середньому на 1-1,5 грн/л, до 21,49-22,49 грн за літр А-95), а також в середніх і регіональних мережах: Паралель, Marshal, Народна, Татнафта, Нефтек, Азовнефтепродукт (до 21,37-23,10 грн/л). У той же час ціни в найбільших мережах WOG, ОККО і групи Приват не змінилися (20,50-22,49 грн/л), так що середня ціна по Україні склала близько 21,45 грн/л.
Долар дешевшає, але не продається
«Ринок роздрібних нафтопродуктів на сьогоднішній день знаходиться в прямої цінової залежності від курсу іноземної валюти. По мірі зміцнення гривні вартість палива опускається. Наприклад, за минулий тиждень середня ціна бензину знизилася більш ніж на 3 грн/л», - зазначив у розмові з «Вістями» директор департаменту стратегічного маркетингу мережі АЗК «БРСМ-Нафта» Олександр Мельничук.
Але хоча бензин на українських АЗС продовжує дешевшати слідом за доларом, він все ще залишається дорогим. Закуплені на високому курсі партії нафтопродуктів, які через зниження обсягів продажів на початку березня на тлі різкого зростання цін, продавалися довше очікуваного. «Вони гальмують процес зниження цін у нашій мережі», - зазначила у розмові з «Вістями» генеральний директор компанії «Паралель» Олена Хилієнко. При цьому, за її словами, ціна має хороший потенціал для подальшого зниження за умови подальшого зміцнення гривні і стабільності цін на нафту.
З іншого боку нафтотрейдерам отруює життя дефіцит валюти в «повітрі», який існує у всіх національних операторів ринку. «Заявки нафтотрейдерами подаються, але банківськими установами не зачиняються. Основними питаннями залишаються Постанови НБУ №124 і 130 , з-за яких компанії вже тиждень не можуть придбати валюту», - розповів «Вістям» Олександр Мельничук.
«Дизель» дорожче «п'ятірки»
Така складна ситуація загострюється тим, що дизельне паливо стало коштувати дорожче А-95 бензину - на 1-2 грн./л. Експерти пояснюють це, зокрема, подорожчанням дизеля на світовому ринку. «Є зміни за цінами на зовнішніх ринках. Там наприкінці лютого ціна на дизпаливо зрівнялася з бензиноми це не могло не відбитися на внутрішньому рику. Однак, триватиме така ситуація недовго», - говорить аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко.
Але деякі експерти вважають, що ціна зростає внаслідок підвищення попиту. «Це стереотип, що соляра завжди повинна бути дешевше, ніж бензин. Ціна залежить від попиту. Взимку традиційно зростає попит на дизпаливо, влітку - на бензин», - зауважив «Вістям» директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.
Продають більше, ніж виробляють
Але чи не найгострішою проблемою на ринку палива його учасники називають не дефіцит валюти, і навіть не її курс, а різке зростання виробництва «бодяжного» бензину. Якщо за підсумками минулого року контрафактного топлива на ринку було близько 20%, то при таких цінах, за прогнозами експертів, його скоро буде приблизно 30-40%.
Причому причин відходу в тінь дві: зростання курсу, тобто збільшення прибутку продавців пального, і введення акцизу в євро, який робить офіційних продавців неконкурентними за ціною. «Введення 5% податку з роздрібного обороту підакцизних товарів призвело до того, що заправки масово почали «бити повз каси», а вздовж автодоріг з'явилася маса нелегальних точок під «брендом» «Продам ДТ»», - говорить Сергій Куюн.
Такі точки, з допомогою дешевих компонентів типу біоетанолу, бензолу і розчинників, можуть істотно розбавляти бензин, а потім продавати дешевше. Мало того, що якість цього продукту нікуди не годиться і здатне «вбивати» двигуни, так виробники цього «палива» ще й не платять податки. До речі, йдеться про втрати бюджету в 5-15 млрд. грн в рік.
Причому, за словами Сергія Куюна, «грішать» цим не тільки поодинокі периферійні заправки, але і великі мережі, в яких продається набагато більше бензину, ніж на них поставляється. «Нелегальне виробництво, контрабанда? Що відбувається? Відповіді на ці питання повинні дати фіскали, але ознак роботи в цьому напрямку немає ні яких», - обурюється він.
Тому бізнес сам пропонує чиновникам в якості механізму боротьби з тіньовим ринком нафтопродуктів запозичити діючу в Європі систему електронних акцизних товаротранспортних накладних (ТТН), яка зробить неможливим нелегальний оборот нелегального палива. За їх словами, систему можна запровадити швидко, оскільки всі можливості для цього були створені в рамках процесу підготовки до електронного адміністрування ПДВ.